Jdi na obsah Jdi na menu
 


23. 2. 2010

Díl III. Nebojte se!

 

A máme tu třetí díl.

Ten sice nebude nejspíš tak popisný, jako díly předcházející. Nicméně není ze života o nic míň než díly minulé.

Už jste se také setkali s prohlášením kompetentního úředníka: „To nejde!“ Že se ptám, že?! No, pokud Vám takto odpoví úředník stavebního úřadu v okamžiku, kdy si přijdete pro povolení třeba na mrakodrap, asi Vás jeho prohlášení nepotěší, ale věřte, že to není nic proti tomu, když Vám revizní lékař sdělí, že zdravotní pomůcku za 300,- kč na měsíc pro Vás nebo Vaše dítě prostě nemůže schválit.

Ptáte se, co s tím? Vždyť přece revizní lékař je odborníkem na svém místě, který je z peněz daňových poplatníků placen za to, aby klientům poradil a pomohl, a aby věděl, jak co může anebo nemůže být. Není přece na místě zpochybňovat jeho informace. Nebo, že by to tak nebylo?

Nechci se tady zabývat odborností ani kompetentností jednotlivých lékařů. Oni to opravdu někdy v rámci různých vládních úsporných balíčků nemají právě lehké. Jde mi spíše o jejich přístup, ochotu a profesionalitu. Myslím, že o moc více času by jim nezabralo, pokud by klientovi poradili, příp. navrhli, jak jeho problém řešit, místo toho, aby ho hned odradili citovaným prohlášením.

Takže, co dál? Prostě a jednoduše. Držte se starého dobrého přísloví: „Líná huba, holé neštěstí“ a ptejte se, žádejte, domáhejte se vysvětlení, jak a co v úřednické mašinérii funguje, proč to a to nejde a kdo má na starosti jaké rozhodnutí, argumentujte svými potřebami a důsledně je odůvodněte a nejlépe písemně formou doporučené pošty, příp. e-mailu nebo datových schránek. Nebojte se ověřit si informace získané od jednoho úředníka u jiného úředníka, nebo jeho nadřízeného a klidně i u jiné pojišťovny! Je spousta postupů, které jsou u všech pojišťoven dané zákonem a platí pro všechny stejně. A pokud to v jedné pojišťovně jde, ptejte se, proč to u té Vaší nejde taktéž! Nejste-li spokojeni s odpovědí, neváhejte a obraťte se na generální ředitelství Vaší pojišťovny, příp. SUKL (Státní ústav pro kontrolu léčiv), Ministerstvo zdravotnictví, Lékařskou komoru, výrobce nebo dovozce léků či pomůcek apod.! Hledejte informace a kontakty na internetu, u známých, u praktických lékařů či specialistů! Zkrátka, nenechejte se odbýt, obrňte se trpělivostí, protože je to běh na dlouhou trať a někdy si opravdu budete připadat jako Don Quichote, ale nedejte se! Buďte vždy zdvořilí a věcní, avšak neodbytní a věřte, že Vaše úsilí přinese výsledek. Nezapomeňte, že někdy i prohra může být vítězstvím! A dojde-li Vaše úsilí žádaného výsledku a dostaví se úspěch, a to ať už s přispěním úředníka či bez něj, poděkujte úředníkovi. Tomu, který se opravdu aspoň snažil, to udělá radost, a ten který se na to "vybod" se třeba zastydí a příště se bude snažit víc. V každém případě si Vás zapamatuje a příště bude možná cesta snazší.


Přeji nám, současným i potencionálním, pacientům hodně vytrvalosti a nápaditosti, protože věřte nebo ne, nejlepším výchozím postavením je, když svého oponenta vyvedete z rovnováhy. To se pak dějí přímo zázraky. Vsaďte na to, že nepřipustí alternativu, že svojí práci nerozumí, a Vašim opodstatněným důvodům ustoupí.


S pozdravem Štěpánka

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář